Meer verno.

Actueel.

Verno vorm
Actueel.

Rubberwalsers

8 december 2021

Gastvrijheid staat Winfried Bruinsma op het lijf geschreven; wanneer onze collega’s Ane Jan en Janneke hem een bezoek brengen staan de veiligheidsschoenen al klaar en is er alle tijd en aandacht om uit te leggen wat ze daar aan de Drachtstervaart nou eigenlijk doen.

Dunlop kennen we allemaal van de autobanden, tennisballen en laarzen. Interessant, want dat is precies wat ze in Drachten níet maken. Bruinsma vertelt met passie over Dunlop Conveyor Belting, we nemen je graag in vogelvlucht mee tijdens deze rondleiding;

In gesprek met Winfried L.B. Bruinsma
Reliability Engineer Dunlop Conveyor Belting Drachten

Wanneer we de grote fabriek binnenlopen begrijpen we heel goed waarom werknemer en bezoeker veiligheidskleding dragen. Alles is in beweging; heftrucks rijden af en aan, machines bewegen, persen rollen en het rubber is op iedere afdeling in beroering. Als we opmerken dat er desondanks een serene sfeer in de fabriek heerst, zegt Bruinsma “Dat is goed, dan is alles onder controle.”
De fabriek van Dunlop Conveyor Belting staat midden in het Friese dorp en produceert transportbanden en de binnenvoering voor brandslangen. De verschillende fabriekshallen staan boordevol grote machines: “We produceren hier alle soorten transportbanden, van begin tot eind. Transportbanden zijn in grote verscheidenheid verkrijgbaar met ieder een eigen inzet. Denk bijvoorbeeld aan de transportbanden bij een akkerbouwer voor de aardappelen, of die op een productielijn. Verderop staat een machine die staalversterkte transportbanden maakt, deze banden worden bijvoorbeeld gebruikt om zware vracht omhoog te transporteren,” vertelt Bruinsma tijdens de rondgang.

Hightech engineering
“De lijn voor staalversterkte transportbanden is een fraai staaltje eigen engineering, de machinerie die hier staat is met dank aan eigen kennis en ervaring het fijnste van het fijnste. Collega’s zijn altijd bezig met het verbeteren van de processen. Dit betekent veel puzzelen over de inzet van een machine, maar ook het doorontwikkelen van het gebruik van grondstoffen. Dit laatste punt komt meer en meer voor doordat er een wereldwijd tekort aan grondstoffen is. Zo zijn onze laboranten altijd opzoek naar de beste alternatieven. In de loop der jaren zijn veel werkzaamheden geautomatiseerd. Andere taken blijven toch echt mensenwerk, die nauwkeurigheid kan op dit moment door geen machine vervangen worden.”

Ambachtelijk lassen
De grote lappen rubber worden op verschillende manieren samengesteld, gevulkaniseerd of gewalst. Op sommige plekken in dit proces kunnen mensenhanden niet ontbreken. Wanneer het op precisie aankomt is echte ambacht onontbeerlijk. Bruinsma neemt ons mee naar de lasserij, een bijzondere plek tussen alle hightech; “Dit hier is een waar ambacht. Hier worden de zogenaamde lassen gemaakt waarmee de transportbanden aan elkaar worden gezet. Handmatig maken ze hier inkepingen van tiende millimeters diep. Door deze lassen om en om aan te brengen passen de beide uiteinden naadloos op elkaar en kan een transportband gemonteerd worden op locatie.”
Bruinsma wordt bijgevallen door een collega; “Dit is erg secuur werk. Er zijn niet veel collega’s die dit kunnen. Over het algemeen hebben we een goede voorraad, maar als je je vergist is de betreffende band wel verknoeid. Bovendien is iedere band weer anders qua samenstelling en welke las er door de klant bestelt is; het is allemaal maatwerk.”

100 jaar jong
Kort door de bocht vervaardigt men bij Dunlop Conveyor Belting dus rubberen transportbanden en brandslangen. De processen zijn uitgebreid en het bedrijf is voorlopig niet uitontwikkeld. Voor wie trouwens denkt dat er van de afdeling brandslangen van die grote rode brandweerslangen rollen, die heeft het mis. Aan de Oliemolenstraat maken ze juist de binnenmantel voor brandslangen. Alleen het eerste deel van het productieproces is gelijk aan dat bij de transportbanden, er ontstaat alleen een totaal ander eindproduct van speciaal samengesteld rubber. Het eindproduct wordt voorzien van een ongevulkaniseerde laag rubber zodat de brandslangenfabrikant een buitenmantel naar wens kan toevoegen.

Wanneer we de brandslangenlijn verlaten neemt Bruinsma ons mee naar buiten en wijst; “Kijk, daar in de gevel zie je nog de contouren van molen De Nijverheid. En aan de voorzijde van het karakteristieke pand zie je een prachtige verwijzing naar de Indische rubberboom. Tegenwoordig is een klein percentage van het rubber dat wij verwerken nog daadwerkelijk natuurlijk. Echt rubber heeft zulke speciale eigenschappen dat we het soms gewoon nodig hebben. 100 jaar geleden is het hier op deze plek allemaal begonnen met de fabricage van leren aandrijfriemen. Dit prachtige jubileum vieren we, dit en volgend jaar, uitgebreid.”

Voor zuivelcoöperaties, afvalverwerkingsbedrijven, voedselverwerkingsbedrijven en (consumentgerichte) industriële bedrijven zoals Dunlop verzorgen onze collega’s Henk Reitsma en Fokke de Graaf al ruim 10 jaar alles wat betrekking heeft op huisvesting, verlichting en stroom tijdens een fabrieksstop. Hier lees je meer over in dit artikel.

Terug naar overzicht

Werken bij Verno?

Bekijk onze vacatures

Verno vorm
Direct contact met Verno

Hoe kunnen wij jou helpen?

Pagina delen.