Meer verno.

Dit vinden zij.

Verno vorm
Dit vinden zij..

Asfalt uitgelicht.

30 maart 2018

Dampende wolken stoom stijgen op, knetterend asfalt en dansende walsen; volop bedrijvigheid op industrieterrein De Haven.

Het is net boven nul wanneer ik het tafereel aanschouw. De geur van vers asfalt komt me tegemoet en ik verbaas me over de snelheid en nauwkeurigheid waarmee de mannen in feloranje jassen werken. Het tempo is hoog en voordat ik het door heb ligt de T-splitsing als glimmend zwart goud te dampen en rijden vrachtwagens, asfaltmachines en walsen al halverwege de straat. Verschillende trucks zorgen ervoor dat warm asfalt in de asfaltmachine geladen wordt; de vrachtwagen rijdt achteruit tegen de machine aan en laadt vervolgens het asfalt in de machine, welke op zijn beurt de vrachtwagen langzaam vooruit duwt; zo kan het werk doorgaan. Het asfalt komt warm uit de asfaltfabriek en wordt op dezelfde temperatuur vervoerd, mocht het nodig zijn dan kan de asfaltmachine het product opnieuw op temperatuur brengen.
Uitvoerder Freddie van der Veen: ,,We werken vandaag met twee asfaltmachines. Zo voorkomen we een naad in het midden van het wegdek. Als je met één machine zou werken, moet je eerst de complete lengte asfalteren voordat je de tweede helft kan pakken. De beide machines werken naast elkaar, zo voorkom je kou en stolling en werk je de asfaltnaad weg zonder hier een vulmiddel of een brander voor te moeten gebruiken.”
Het werk op het terrein loopt bijna op zijn eind en is een onderdeel van de renovatie van industrieterrein De Haven te Drachten. Het terrein krijgt een ruimere opzet en wordt voorzien van extra parkeerplaatsen. Jansma Drachten verzorgt alle grondwerk en verhardingen.
,,Hier ligt een nieuwe laag puin en vier lagen nieuw asfalt. De eerste laag is 7 centimeter hoog, de tweede 6 centimeter en de derde laag is 4,5 centimeter. De  deklaag die nu gelegd wordt, de laatste, is 3,5 centimeter hoog. Wat een totaal maakt van 21 centimeter aan nieuw asfalt,” licht Van der Veen toe.
 
Tijdens mijn zoektocht naar de drukbezette uitvoerder worden nagenoeg alle cabineraampjes opengedraaid en klinkt het vanuit de cabines vriendelijk; ‘Goedenavond!’.
Het is niet vanzelfsprekend dat asfalteringswerkzaamheden in de avonduren plaatsvinden, maar een probleem lijkt dat hier geenszins voor de betrokkenen.
Voor de uitvoerder leverde dit wel een hindernis op; in het donker is het lastiger om nauwkeurig te werken. In opdracht van Van der Veen plaatste Verno Materieelverhuur daarom tien lichtmasten en zette op deze manier de werkzaamheden in de schijnwerpers.
Het proces rond het asfalteren is een uiterst geconcentreerd gebeuren, gefocust wordt de gehele procedure uitgevoerd. Waar ik verrast ben over de snelheid, de machines en me verwonder over het proces, realiseer ik me ook dat nagenoeg alle asfalt waar ik dagelijks overheen rij, op eenzelfde manier gestort is.
 
Wanneer ik afscheid neem van Van der Veen, wacht de mannen nog zo’n anderhalf uur werk. Gelukkig voor de uitvoerder viel de winterkou later hetzelfde weekend in, met op Sinterklaasdag temperaturen van -5 zijn deze asfalteringswerkzaamheden dus goed gepland: ,,Met temperaturen onder nul kan dit werk niet doorgaan. Niet omdat het asfalt te snel af zou koelen, maar juist omdat het temperatuurverschil met de onderlaag te groot is,” legt Van der Veen uit.
 
Janneke
 
Het werk in Drachten werd mede mogelijk gemaakt door gebruik te maken van de lichtmasten van Verno Materieelverhuur.
Werk: Jansma Drachten
Foto's: Piet Douma
Terug naar overzicht

Wat onze klanten zeggen.

Verno vorm
Direct contact met Verno

Hoe kunnen wij jou helpen?

Pagina delen.